Dagens julklappstips!

Idag på "throw-back-thursday" (ungefär som nostalgiska torsdagar på sociala medier) tänker jag tillbaka på tiden då vi en gång i veckan hade en studiecirkel då vi snyggade till och återbrukade möbler och prylar för Hjulet Secondhand av saker som var svårsålda. Sedan såldes det som förvandlade och förädlade produkter i butiken igen under namnet Reko by Hjulet. Det var sååå kul, men tyvärr orkade jag inte hålla igång det när jag slutade plugga och började jobba heltid. 



Lampan/lampskärmen på bilden är också dagens julklappstips. Det är faktiskt ganska lätt och går ganska snabbt, bara man är noggrann. Hitta en skärm och ett fint tyg du vill klä skärmen med. Sedan gör du en mall över fälten du ska klä. Gör mallen i papper eller bakplåtspapper och klipp till den. Var noggrann! Sedan tar du hjälp av mallen och klipper ut delarna i tyget. 

På denna skärmen försökte jag få motivet att bli mer levande genom att gå genom flera fält, men det gör man som man vill beroende på vilket tyg man väljer. Jag har inte behandlat kanterna på tyget på något särskilt sätt mer än att noga klippa kanterna och klippa bort eventuella fransar. Sedan limmar du på bitarna på skärmen med textillim eller kontaktlim. Det finns också spraylim som är smidigt och som jag använde till den här skärmen. Sedan väljer du själv om du vill göra något med foten, men nu är skärmen klar i alla fall. 


Tyvärr blev det inte hemma hos mig som denna lampa hamnade för någon hann köpa den innan mig. Men då får jag glädja mig med att någon annan gillar det man gör och att den får pryda någon annans hem. 


Nästa gång ska jag göra sådan här tror jag att jag ska göra en en taklampa. Jag spanar efter en passande skärm och tyg på secondhand. Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg