Högtidsdagar

I veckan var det mammas födelsedag. Den dag då hon skulle fullt 61. Det är vår första födelsedag utan henne och jag skulle ljuga om jag sa att jag är opåverkad av detta. På något sätt blir förlusten mer påtaglig och mer manifesterad vid dessa högtidsdagar. Det som skulle vara en glädje blir istället något tomt och sorgligt.

Tänker jag tillbaka på var vi var för ett år sedan var vi inne i en intensiv period, men ingen av oss visste ännu att vi firade min mammas sista födelsedag. Vi såg inte de upprepade sjukhusvistelserna som något så pass allvarligt, utan ville hellre se möjligheten att kunna vara tillsammans. När vi lite mer än en månad senare tog emot beskedet att vår tid var begränsad blev vi överraskade, men ändå inte så förvånade.

För ett år sedan var vi fortfarande på den resa vi haft tillsammans i vår familj sedan min mamma blev sjuk. En tid senare tog en annan resa vid efter att hon lämnat oss kvar och där är vi fortfarande. Det som gång på gång överrumplar mig är vad mycket som kan hända på kort tid och vad lite vi egentligen vet om våra liv och hur de ter sig. Ett år är i det sammanhanget en mycket lång tid även om vi lägger åren till varandra och ibland inte kan skilja dem åt. Men även en så kort period som en månad kan vara både lång och händelserik. Den sista månaden vi fick med mamma var just det. Fast händelserik på ett lugnt sätt. Men ändå en omställning för resten av livet. En månad är för kort tid för att bearbeta det. Även ett år, och där är vi inte ännu.

Men tillsammans lägger vi dagar till varandra och formar våra liv. Inte som separata individer utan beroende och delaktiga i varandra. Tänk att en människa kan betyda så mycket för någon annan. Det är helt fantastiskt och gör mig ännu mer tacksam över att fortfarande ha kvar mammas födelsedag. Då vi utan förbehåll kan minnas, skratta och gråta. Mina barn ville lägga en leksak vid hennes grav och det gör dem delaktiga ur deras kortsiktiga perspektiv.

Mars är en händelserik månad i vår familj och samtidigt kommer våren. Det är så skönt att se att naturen åter väcks och får liv och att hoppet och livet är starkare än kylan och döden. Värmen kommer och även nya möjligheter. Och nya högtidsdagar.

Kommentarer

Populära inlägg