Öppet brev till 2014

Nu när vi gått in i ett nytt år brukar man reflektera och fundera över året som varit. Det är brukligt att man tackar det gamla året för det som varit och att man med stor förväntan möter det nya orörda året. Så här kommer mitt brev till år 2014:

"Bästa 2014
Jag vill, precis som man ska, börja med att tacka dig för den tid som jag fått med dig. Du har givit mig många saker som jag känner att jag vill tacka för. Jag har fått en femåring av dig och även en treåring. Och en trettiofemåring. Även jag blev ett år äldre, tjugonio, tack vare dig och det är jag väldigt tacksam för. Det är skönt när det fungerar som det ska.

Under vårt långa möte hände det mycket i min familj. Barnen har vuxit och lärt sig massor och börjar forma sina egna små liv med intressen och egenskaper. Sommarlovet bjöd på mycket äventyr och lek och både Mille och Hillevi lärde sig cykla utan stödhjul. Mille har även lärt sig läsa under din tid med oss och Hillevi har även hon börjat utforska bokstäverna och har lärt sig ljuda bra och skriva lite grand. Kristian har spelat fars för första gången och har även genomfört en Svensk klassiker. Vi är alla mycket stolta över honom. I höstas bytte han även jobb och har nu börjat arbeta i Alingsås. Det har varit en utvecklande tid för oss, även för mig. Vid sidan av familj och jobb har jag sysselsatt mig med små och stora projekt. Bland annat har jag debuterat som kyrkclown. Det mest påtagliga har dock varit Vårgårda möte, där jag var producent under tre veckor i augusti när riksdagspartiernas partiledare kom och blev intervjuade i Vårgårda. Tack för den här tiden 2014, det har varit väldigt utvecklande och ditt minne lever hos oss. Men där tänker jag stanna med mina hyllningar.

När jag för ett år sedan mötte dig för första gången var det som vanligt med förväntan om ett händelserikt år. Men kanske inte på det sättet som det blev. När du hade vandrat med oss ett par månader fick vi reda på att min mamma var mycket svårt sjuk, ja till och med döende. I början av sommaren fick vi ta vårt sista farväl av henne, hon blev bara 60 år gammal. Jag har många glada och ljusa minnen från den sista tiden, men sorgen och saknaden hänger som regntunga moln och gör sig ofta påmind. Livet går vidare och vi kämpar tillsammans men det har gjort att jag varit väldigt trött och känt mig sliten. Energin har inte alltid räckt till.

Jag hade också en förväntan på dig eftersom du var ett supervalår och jag förstår att du haft mycket att leva upp till. I kölvattnet av valresultaten har jag mått dåligt och haft ångest över hur främlingsfientliga och nationalistiska vindar har blåst över vårt land och över Europa. Jag vet att det inte ditt fel, men tyvärr påverkar det minnet av dig.

2014 - du har inte varit ett skitår, men ett slitår. Även om du gav min min sista mycket fina tid med mamma måste jag säga att jag inte kommer sakna dig särskilt mycket och jag är glad att vi inte ses igen. Din syster 2015 har jag, som vanligt när ett nytt år kommer, ganska höga förväntningar på. Livet blir ju trots allt bättre och bättre med tiden, det har dina syskon visat mig. Vår vän tiden kommer lära mig att älska dig, men för det behöver jag just tid.

Josefin

Ps. Här kan du se några av de bilder där jag taggat dig. Hoppas det är ok."









Kommentarer

Populära inlägg