Vi borde veta bättre

Av en händelse råkade jag komma in på en blogg jag inte brukar läsa. En föräldrablogg som drivs av en känd person. När jag läste flera av kommentarerna till vissa av inläggen blev jag rejält förbannad. Vissa bloggläsare förfärades över det faktum att sonen som figurerade på bloggen inte var blöjfri vid fyra års ålder och menade att det berodde på lathet. Är det en rimlig slutsats att dra när man inte känner familjen i fråga? Nog att det kan vara så att de flesta slutar med blöja tidigare, men sedan när blev kommentatorsfältet på en blogg ett forum att fritt diskutera ett enskilt barns utveckling?

Jag kan bli ytterst frustrerad när man från dag ett i barnens liv ska inruta deras utveckling och jämföra med kända och okända och till det också bedöma. För visst är det så. Den naturliga följden till jämförelse är just bedömning. Jag erkänner gärna att jag har koll på ungefär vad mina barn är tidiga respektive sena med, men vem bryr sig egentligen? Och varför skulle jag orka bry mig om hur någon kändis barn använder blöjor, när jag inte vet någonting om situationen utöver det som visas upp i bloggens skyltfönster. För så är det ju. Vi kan lätt välja vad vi väljer att exponera och låter bli tillgängligt.

Stackars barn. Ena sekunden ska vi förbereda dem till en individanpassad värld och andra sekunden räds vi på familjelivs chatforum över att våra barn inte är som alla andras. Hur ska våra barn kunna bemöta detta på ett sunt sätt? De flesta tonåringar kan både gå, prata, torka sig i rumpan och äta vanlig mat så varför denna jämförelsehets?

Den här förälderns inlägg handlade aldrig om blöjor, utan kommentarerna kom in lite apropå och var antagligen menade att på ett fint sätt uppmärksamma föräldern på att det nog var dags för potträning på allvar. Eller snarare tillrättavisning i föräldraskapet om du frågar mig. Det är trevligt med råd i vänskaplig ton, men bedömning av små barn ska man akta sig för. De kommer bedömas på olika sätt och i olika sammanhang så länge de lever och är det vår uppgift att påbörja detta? Vi borde förstå att vi finns till för att hjälpa barnen att växa. Vi borde göra det vi kan för att vara en motvikt. Vi borde veta bättre.


Kommentarer

Populära inlägg