Knappast några nyheter, men ändå...

Nedan ser ni två exempel från julhandeln om hur leksakerna presenteras i butiken. Extremt uppdelat och några neutrala alternativ finns i stort sett inte i de vanliga butikerna. Sakerna kostar exakt samma och fyller samma funktion, men extremt olika ovh stereotypt föroackade, Jag vill inte ha könslösa barn, men jag vill inte tvingas köpa prinsessor eller monster på diverse leksaker bara för att det är det enda som finns. Jag skulle gärna köpa det om det var självvalt.

Detsamma gäller i klädaffärerna. Efter mycket slit lyckades jag hitta ett par snygga plagg åt barnen varpå jag insåg att jag verkligen saknar en henavdelning i de större kedjorna. Både Mille och Hillevi har en del rosa kläder och även kläder med bilar och det handlar inte om det. Det handlar om att jag som förälder inte förväntas bestämma vad barnen ska bära, utan affärerna. Så smalt är utbudet. Jag vill kunna få tag på kläder som är någorlunda neutrala och som inte skriker ut att bäraren av kläderna ska behandlas på ett visst sätt. Inte om prinsessa eller superhjälte, utan som
barn. De barn de är. Ja, det är väl lite tankar inför det nya året, eller om det gamla. För enligt mig hör detta inte till framtiden. Se själva:

Kommentarer

Populära inlägg