Sådant som inte syns

Om och om igen ställs vi inför situationer där vi står inför valet att avslöja delar av oss själva som inte syns på utsidan. Det är framför allt i mötet med andra personer vi gör en gallring av vad vi avslöjar av vårt inre. Vad är det som avgör hur vi tänker i dessa situationer?

Jag kan på rak arm komma på ett antal av mina egenskaper som är centrala i mitt liv, men som inte syns på utsidan. Jag är förälder, gift, kristen, student i samhällsvetenskap och jag har mist ett barn. Jag är musiker, feminist, husägare, miljöintresserad och kass på att baka. För att bara nämna några. Men vad ser folk? Jag vet inte det. Jag vet bara att vi sällan känner människor mer än alldeles innanför skalet.

Vad delar vi med våra arbetskamrater och klasskamrater? Vad väljer vi att blotta när vi samtalar med någon för första, andra, elfte eller hundraelfte gången? Det är något att fundera på. Jag är den som tar det beslutet och i mötet med någon annan tar också den det beslutet i mötet med mig.

Kommentarer

Populära inlägg