Vänner som kunde varit okända

Ibland gör man saker man inte tänkt från början eller råkar ut för saker som man inte planerat. Kanske söker man ett jobb spontant, eller tar ett studieuppehåll, så man börjar i en ny klass efter ett tag. Eller så händer något oväntat, som gör att man söker stöd och beskydd hos andra i samma situation.

Jag har varit med om alla dessa saker, men det finns flera andra situationer då man helt plötsligt möter helt nya personer, som blir nära vänner. Personer som annars skulle vara helt okända.

När jag började jobba som ungdomsledare lärde jag känna fantastiskt många fina barn, ungdomar och arbetskamrater som jag än idag har mycket god kontakt med. Människor jag älskar men som kunde varit okända.

I och med att jag under mina studier hittills tagit tre studieuppehåll och ett programbyte har jag lärt känna många nya människor. De flesta flyktigt men några som blivit nära vänner. Människor jag älskar, men som kunde varit okända ifall jag valt att prioritera annorlunda.

När vår älskade Elliot dog för snart fem år sedan fångades vi i vår största förtvivlan upp av en stödgrupp med andra föräldrar. Föräldrar som varit med om samma sak. Människor jag älskar, men som jag kanske aldrig skulle lärt känna om inte Elliot dött.

Idag tänker jag särskilt på Änglas familj. För fem år sedan hade vi aldrig träffats, men för fyra år sedan hade vi nycklar till varandras innersta känslor. Människor jag älskar, men ändå saknar jag ord.



Kommentarer

Populära inlägg