En tankeställare

"Dödens väg" kallas den i massmedia. E20 som går förbi Vårgårda, och bara ett par stenkast från vårt hus.

Man blir alltid oerhört berörd och förfärad då det sker dödsolyckor så nära. Årligen nås man av att någon förlorat livet i en bilolycka i närheten, senast i veckan förlorade en hel familj livet i en fasansfull krasch ett fåtal mil härifrån.

Det blev extra påtagligt för mig, då jag sälv befann mig då i snömodden på E20 bara minuter efteråt. Jag och min syster hade varit hemma hos vår kusin som bor nära Vara, där olyckan inträffade.

Vi svängde ut på E20 ca en kvart efter olyckan, men vi åkte åt andra hållet. Jag kommer ihåg att jag reagerade över att det bara kom trafik från ett håll när vi skulle svänga ut på E20, men jag tänkte inte mer på det då. Sedan mötte vi en ambulans i full fart och som alltid blir man nervös, men ingen av oss kunde nog ana vad som hänt.

Man får sig verkligen en tankeställare då sådant här händer. Hur lätt det är att något går fel. Hur lite vi kan påverka det som sker omkring oss. Hur stor skillnad ett så litet beslut som en bilfärd kan göra för människors liv.

För en sekund tappar man kontrollen. En annan sekund hade det kanske inte gjort någon skada, men just då blev det skillnaden mellan liv och död. Ett ögonblicks verk, och inget blir någonsin som förut. Aldrig någonsin...




Kommentarer

Populära inlägg