Egentid 2.0

Förälder är man dygnet runt och det är ett stort och fantastiskt ansvar som både är kittlande kul och ibland ganska skrämmande. Man är förälder dygnet runt, men det är viktigt att också tänka på sig själv.

Både jag och Kristian måste ibland få tid för oss själva, då man kan bestämma själv vad man vill göra. Varje dag ger vi varandra egentid, tid man kanske använder till att träna eller läsa något. Kanske sitta och skriva eller pyssla med något projekt. Eller måla naglarna...

Jag måste kunna göra lite vad jag vill varje dag för att må bra och kunna vara uthärdlig att leva med, tror jag. Egentligen spelar det igen roll vad jag gör, mer än att jag för en stund inte behöver bli störd.

Det låter kanske hårt, men jag tror vi alla behöver vara för oss själva och lyssna på våra egna behov. Man kan inte hela tiden leva för andra utan att ta hand om sig själv. Då går man åt.

Sedan behöver jag också ha några timmars schemalagd egentid i veckan. Särskilt nu när jag är föräldraledig kan hemmets väggar ibland bli trånga, då är det skönt att ha ett par aktiviteter som man kan dra iväg på. För att det verkligen ska bli av att man kommer iväg och gör något bara för sig själv har vi schemalagt en del egentid. Det låter kanske konstigt, men det är viktigt för oss.

Våra barn är det finaste vi har och de förtjänar glada och välmående föräldrar. De förtjänar också egentid med föräldrarna var för sig, då den andre är ute på egna äventyr...

Kommentarer

Populära inlägg