En klump i magen

Jag har inte som vana att titta på "Efterlyst" på tv3, men igår gjorde jag det av en händelse. I ett inslag fick jag ta del av en historia om ett okänt dött barn, ett spädbarn, som någon begravt utan att polisen vet vad som hänt innan. Föreligger det våld eller kanske en annan olycklig tragedi? Det är ingen som vet förutom föräldrarna.

När jag hör sådana här historier knyter det sig i magen på mig. Jag kan allt för väl relatera till ett sådant litet barn. Det är just ett sådant litet försvarslöst, livlöst barn jag hållt i famnen och sedan anordnat en begravning för. När jag tänker att detta lilla barn kanske under våld förlorat livet tåras ögonen och jag får svårt att andas. Så nära ligger det mig. Att barnet dessutom får ligga ensamt, okänt, och bortglömt känns även det fel. Barnet som inte lever känner visserligen inget, men finns det inte en värdighet i att få en ordentlig begravning? Att få vila sin sista och i detta fall kanske också första vila på ett sätt som känns värdigt?

Polisen vet inte vad som hänt med detta barn, men jag vill ägna detta barn en tanke. Jag har en stor klump i magen när jag tänker på vad som kan ha hänt och det är en tragedi oavsett. Både för barnet och för föräldrarna. Ofattbart och hemskt.

Allteftersom kommer denna klump i magen bli mindre och nästan försvinna. Men ändå kommer den finnas kvar, för sådana barn bor alldeles intill mitt hjärta. Även om jag inte vet deras namn.

Kommentarer

Populära inlägg