Vad kan en enkät avslöja?

Överallt stöter man på dem. Dessa formulär som man ska fylla i. Information som skall vara till hjälp för företag, organisationer och kanske även dig själv.

Idag fick jag fylla i en enkät när jag var på sjuveckorskontroll på BVC. Efter sex veckor brukar mamman få fylla i ett formulär med diverse frågor gällande olika typer av känslor. Detta skall vara till hjälp för att upptäcka de som eventuellt lider av någon typ av förlossningsdepression. En fin tanke, men frågan är om man upptäcker det via dessa formulär.

För några veckor sedan fasade jag för detta formulär, eftersom jag då mådde riktigt dåligt och grät mest hela tiden. Detta på grund av mina bekymmer med ammningen och hormonerna i allmänhet. Idag däremot kunde jag ärligt konstatera att jag mår bra och att det inte var det minsta ångestfyllt att svara på frågorna. Även om frågorna ställs i syfte att hjälpa en känns det ändå lite som ett test, fast jag vet att det inte är det.

På något sätt kände jag mig "godkänd", som när man klarar en tenta, när vår BVC-sköterska sa att jag hade låga poäng (vilket är eftersträvansvärt i detta fall). Skönt att lägga det åt sidan tänker jag, men samtidigt tänker jag på dem som verkligen mår dåligt efter en förlossning. Frågan är om de svarar ärligt på en sådan enkät. Risken är att man förnekar sina känslor både för sig själv och kanske framför allt för BVC-sköterskan. Man kanske är rädd för hur man betraktas och därför förskönar man verkligheten. Jag hoppas att de som mår dåligt vågar prata om det och att denna lilla enkät kan vara en hjälp att sätta ord på känslorna. Jag om någon vet att man inte blir en dålig förälder bara för att man mår dåligt.

Kommentarer

Populära inlägg