Hellre minuter med barnen än kronor på banken

Nu har beskedet landat i brevlådan. Ett vitt kuvert som ser så där lagom tråkigt ut, från försäkringskassan. I början av året fick vi besked därifrån att jag och Kristian var berättigade till att söka jämställdhetsbonus, då vi båda tagit ut fler dagar än de 60 som är bundna till oss var och en. Ju mer lika man delat på dagarna desto mer får man. Nu har vi alltså ansökt och fått besked om hur mycket vi kommer få och det blev en rejäl hacka för vår del, vilket vi givetvis är tacksamma för.

Samtidigt som det är kul att man får jämställdhetsbonus kan jag samtidigt tycka att det är lite tråkigt att det ska behövas för att båda föräldrarna ska ta ut rejält med tid med sina barn. För oss var det självklart att båda två skulle vara hemma. Med Mille var Kristian hemma åtta månader och jag tolv. Tre av dessa månader var vi hemma båda två gemensamt, vilket så klart kändes helt fantastiskt. Tänk vad kul vi har haft det!

Jag hoppas verkligen att alla föräldrar ser möjligheten i att vara hemma med sina barn, båda föräldrarna. Jag tror att både barnen och föräldrarna mår bra av att dela på dagarna. Man hör ofta den ekonomiska aspekten i att man låter mamman vara hemma mer, men jag kan ärligt talat tycka att det känns lite konstigt. Visst vill man inte behöva kämpa ekonomiskt, men är det inte av större betydelse att barnen får kvalitetstid med båda föräldrarna. En trygghet som kommer finnas med hela livet.

Och det här med ekonomi löser man, bara man vill det. Under hösten var Kristian hemma och då pluggade jag, vilket inte gav så mycket till hushållskassan. Men vi hade sparat sedan tidigare och upplevde inte att vi behövde sänka vår levnadsstandard. Däremot fick vi enormt mycket kvalitetstid hela familjen då vi ofta var hemma allihopa.

Se detta inlägg som en uppmuntran till er som vill vara hemma med era barn. Jag vill inte moralisera, givetvis fungerar olika strategier i olika familjer, men jag vill bara utmana till att tänka ett steg längre, att inte bara göra som alla andra. Det mesta går att lösa och vi lever faktiskt i ett av världens rikaste och välmående länder, det får vi inte glömma. Vi har en jättebra föräldraförsäkring och stora möjligheter att vara flexibla med den. Och även om vi för en tid kommer leva med lite sämre ekonomi får man tänka på att det är över en ganska kort period och att vi antagligen kommer klara oss fint ändå. Pengar kommer man alltid att kunna jaga, men den första tiden med barnen försvinner allt för fort.

Kommentarer

Populära inlägg