Dags igen

I morgon bär det åter igen av till göteborg där jag ska sätta mig i skolbänken. Mer än ett år har gått sedan min senaste tenta och jag har haft en underbar ledighet hemma med Mille.

Jag kanske borde känna mer ångest över att återgå till min vardag, men det känns inte så. Jag tycker det ska bli kul och spännande, och jag vet ju att Mille kommer ha det gott hemma hos pappa på dagarna. Jag hade gärna varit ledig längre, men jag gillar livet som student också. Jag känner att jag inte behöver bli en frånvarande mamma bara för att jag fortsätter min utblidning.

Det kan stundtals vara mycket tufft att plugga, men jag är glad att jag inte kommer gå till ett vanligt nio-till-fem-jobb. Studentlivet bjuder på flexibla tider väl passande en förälder och det tänker jag inte vara sen att utnyttja. Även om böckerna ska läsas, kommer dagarna inte bli lika långa som ett vanligt heltidsjobb, och det känns bra i mammasjälen.

Att det nog är nyttigt att aktivera sig utanför hemmet behöver ingen övertyga mig om. Jag tror att vi alla behöver komma hemifrån ibland och göra något annat, som är vårt eget. Nu kommer en ny termin att börja och jag saknar inte bara föreläsningssalen. Mysiga lunchrestauranger, caféer och gemytliga second hand-butiker är något jag saknar också. Liksom att strosa ner för vasagatan i goda vänners sällskap. Jag tycker helt enkelt att det ska bli skönt att åter få spendera en del av vardagen i Göteborg.

Hur mysigt det än må vara i kuststaden, trivs jag ändå bäst där de jag älskar mest är. De finns i Vårgårda och det är dit jag kommer hem. Jag älskar att röra mig i storstaden, men jag bor helst i hålan.

Kommentarer

Populära inlägg