Att förändra världen...

Hur gör man det egentligen? De flesta av oss vill nog försöka göra världen till en bättre plats på de sätt vi kan, men hur ska man göra? Jag som är uppvuxen i en trygg miljö, i ett tryggt land med alla förutsättningar, borde kunna göra en hel del. Det borde vara lätt att försaka en del av det för att kunna hjälpa andra.

Jag har suttit i kväll och tittat runt lite på olika volontärprojekt i Asien, Afrika och Sydamerika. Det finns många intressanta och visst skulle man vilja åka iväg några veckor. Man ser allt man skulle vilja bidra med och för en stund verkar allt möjligt. Jag tror inte jag kommer iväg iår, men det är ett frö som börjat gro i mig och vi får se om det slår rot ordentligt.

Vi behöver inte åka till andra sidan jordklotet för att förändra människors liv och livssituationer. Alla har väl hört det gamla talesättet att ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Det finns ofta skäl till att sådana ord består år efter år och generation efter generation. Detta ger ofta ringar på vattnet och fler än man tror kan bli hjälpta av en till synes liten gest.

För min egen del blir jag motiverad när jag tänker på det. Tyvärr är det inte alltid som ord blir handling och jag blir då alltid lika sur på mig själv. Jag själv är min egen stränga domare. I väntan på att utföra stordåd går jag här och försöker göra varje möte meningsfullt. I alla fall i den mån det går.

I de nära samtalen blottar vi en stor del av oss själva och då kan vi också ta in nya tankar och på så sätt förändras. Ofta till det bättre. Jag har de senaste åren ofta fått prata med människor som mår dåligt på olika sätt. Detta för att jag själv har haft en stor sorg och har då lätt att förstå andra i liknande situationer. Det kanske är min lott i livet, men jag trivs med den. Tänk att få inneha det förtroendet hos en annan människa. Det kanske är så jag får förändra världen.

Kommentarer

Populära inlägg