Ett lite annorlunda intresse

Något som jag är svag för är intressant statistik. Jag ska inte säga all statistik, för det finns verkligen ointressant statistik. Vad som däremot är intressant är att man kan understödja nästan allt med statistik, men det tillhör en annan diskussion.

Den statistiken som intresserar mig främst är sådan som rör mitt liv eller mina intressen. Idag var det namnstatistik som föll mig i smaken, för idag släpptes nämligen namnstatistiken för nyfödda år 2009. Jag har alltid fascinerats av namn och det är ju extra intressant nu när ens eget barn finns med i den statistiken.

Namnen finns bara omnämda i tabellen om minst tio personer fått namnet minst ett av de senaste tio åren, så precis alla namn finns inte med, men det är ändå intressant att se vilka namn som florerar bland landets yngsta invånare.

Namnet Mille verkar öka, även om det fortrarande är under 100 varje år som får heta det. Om du vill se hur era favoritnamn ligger till, eller om du bara är allmänt intresserad, kolla in tabellerna här! Förutom allmän namnstatistik finns även listor med de populäraste flick- och pojk- namnen och listor över namntrender.

Kommentarer

Populära inlägg