Vad är heligt?


I våra tider känns det ibland som om julen halkat ifrån oss. Det centrala som jag vill förmedla till min son och min familj om julens budskap och frid på jorden får komma i andra hand efter julstress och annat som upptar vår uppmärksamhet.

Själva julafton blir heligare för gemene man än vad juldagen är. Jultomten blir heligare än Jesusbarnet i krubban. I mitt jobb som fritidsledare i kyrkan har jag mött barn som tror att julen firas till minne av tomtens födelse. Tråkigt men sant!

Man kan ta detta med mer eller mindre oro. De flesta svenskar har full koll på att julen firas till minne av Jesu födelse och inte av tomtens. Däremot upptar tomten och andra saker helgen mer än religiösa mirakel och hopp om en bättre och mer fridfull värld. Frid är inte direkt det första man tänker på dagarna före jul i landets alla köpcentrum.

Vi i vår familj inledde julafton med att gå på julbön runt krubban och på så vis inleda julhelgen med själva kärnbudskapet. Faktum är att vi inte haft en enda tomte var vi än har vistats i jul och då har vi hunnit med julfirande på tre olika ställen.

Du som läser tror säkert vid det här laget att jag är helt emot tomtar och annat som hör till, men så är inte fallet. Jag tycker tvärt om, att det är en fin och mysig tradition som är värd att bevara och uppskatta. Det kan dock vara värt att veta att myten om tomten bland annat härstammar från en kristen biskop vid namn Sankt Nikolaus (därav namnet Santa Claus, det amerikanska namnet på jultomten). Denne biskop var en god kristen och en generös man som hjälpte många utsatta. Han värnade bland annat barnens väl och omvårdnad. Det sägs att han delade ut presenter till fattiga barn i advent, närmare bestämt den 6 december. Den dagen har han kvar i vår almanacka än idag som namnsdag.

Några av de egenskaper Nikolaus hade har gått över till den moderna tomten. Dagens jultomte har dock fått sig en makeover för att passa dagens förväntningar. Det är ju alltid mysigt med en skäggig gubbe i röda kläder med alldeles för mycket bukfett, eller?

Min poäng med detta är helt enkelt att julens budskap trots allt finns i mycket av det som finns omkring oss, även fast vi inte tänker på det eller ens bryr oss om det. Det sätter sina spår överallt, men det viktiga är att vi låter julens budskap få slå rot. Att det finns en mening bakom allt vi gör dessa dagar. Det får inte bli bara tomma ord och luftslott med falska förhoppningar. Det ska vara upplevelser som gör denna jul speciell och varje händelse meningsfull.

Därför säger jag inte "God fortsättning" redan idag, utan "God Jul"! För julen är inte förbi. Vi är mitt i den!

Kommentarer

Populära inlägg