Kvalitet eller kvantitet?





Såg på aktuellt igår att läkare på vissa ställen får bonusar genom att ta emot fler patienter. Titta gärna på inslagen för att få en egen uppfattning.

Min egen erfarenhet av läkare och effektivitet är minst sagt komplicerad. När jag sökte läkarhjälp när jag hade värkar (jag visste då inte att det var värkar, men det gjorde fasligt ont) blev jag hemskickad efter att ha träffat en läkare i ca 10-15 minuter. Jag som aldrig innan dess gjort ett läkarbesök som vuxen kände då inte att det var något som eventuellt var konstigt. Jag tyckte mest det var skönt att komma hem igen, att få bekräftat att det inte var något farligt.

Det som hände sedan, beroende eller oberoende av detta, var att jag väldigt sent i värkarbetet, med krystvärkar, åkte in till förlossningen i Borås och fick beskedet att gossebarnet var dött. Mina tankar har självklart till stor del gått till att analysera denna dags händelser för att se om det var något som gick fel redan tidigare på dagen.

Jag är medveten om att Elliot kanske skulle dött även om vi åkt in nio timmar tidigare, men eftersom svaren om varför han dog lyser med sin frånvaro är det lätt att älta och tro att man kunnat göra något annorlunda som gett andra konsekvenser. Dessutom kände jag tydliga fosterrörelser under eftermiddagen jag gick hemma efter läkarbesöket.

Därför blir jag upprörd när jag ser att man vill locka läkarna till att ta fler patienter. Jag tror att de redan i dagsläget är tillräckligt pressade och att löften om bonus skulle leda till mer eventuellt slarv är jag rädd. Visserligen skulle fler människor få vård, men vad blir det för vård när patient och läkare knappt växlar ord med varandra, för det var så det var för mig.

Vi får hoppas att detta förslag inte leder till det jag befarar. Förhoppningsvis kommer beslutet följas upp och kvaliten kommer förhoppningsvis att utredas, hur man nu kan göra det. Jag är i alla fall orolig att jag kommer bäva ännu mer för att gå till vårdcentralen om detta system etablerar sig i sjukvårdens Sverige.

Och frågan är: Kommer detta beslut leda till att stärka kvaliteten inom vården eller kommer det endast förbättra besöksstatistiken?

Kommentarer

  1. Jag håller med dig, jag är rädd för den här utvecklingen. Vad vill man uppnå? Jag fattar inte! Nog för att vården ibland är långsam, men hellre långsam än förödande. Varför måste allt i samhället gå snabbare och snabbare? Snabbmat, snabbare bredband, snabbare vård...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg