Du gamla, du fria

Igår var det nationaldag och idag är det valdag. Trevligt sammanträffande att dessa infaller samma helg. I Sverige brukar nationaldagen inte firas lika intensivt som i vårt grannland Norge, men visst finns det skäl att fira.

Jag tänker kanske inte först och främst på att Hurra för det gamla Sverige, och dess tradition och anor, utan jag tänker mer på den demokratiska frihet vi har här. Yttrandefrihet, religionsfrihet och tryckfrihet är några av de friheter som borde vara självklara i hela världen, men som inte är det. I Sverige tar vi dessa friheter för givna, och vi är lata när det gäller att gå och rösta i det val som är i dag till EU-parlamentet.

Vi verkar vara väldigt flitiga och villiga att rösta i "Idol", "Melodifestivalen" och andra olika sammanhang, trots att det då ofta kostar pengar. Att rösta i EU-valet kostar ingenting, förutom det att du förväntas sätta dig in i frågan tillräckligt mycket för att kunna fatta ett bra beslut om hur du ska nyttja din röst. Att det inte finns tillgänglig information är skitsnack. Det har aldrig varit enklare att klicka sig fram på de olika hemsidorna och ta del av de olika politiska budskapen. Själva röstningsprocessen är heller inte ett dugg komplicerad. För mig tog det mindre en fem minuter totalt och dessutom kan man förtidsrösta om man inte är hemma över helgen.

Vi kan ha olika åsikter om EU och den enskilda medborgarens möjligheter att påverka, men röstdeltagandet borde ändå vara högt. Det borde vara högt för att vi borde inse vår möjlighet i att uttrycka vår åsikt om vilka som bör representera oss. Det borde vara högt för att det är lätt och tillgängligt att rösta, och för att man kan se det som en medborgerlig skyldighet likaväl som en rättighet. Det borde vara högt för att vi har en stark tro för den demokratiska processen, även om det fortfarande finns mycket att förbättra.

Jag hoppas för min del att det blir rusning till vallokalerna idag och att så många som möjligt röstar. Vet man inte vad man ska rösta kan man åtminståne rösta blankt för att visa att man uppskattar att få vara delaktig i denna politiska process.

Jag har röstat och skulle känna mig lat och oengagerad om jag inte gjorde det. Dessutom skulle det kännas konstigt och jobbigt att inse att andra människor beslutat om mina representanter. Man kanske tror att man kan skylla valresultatet på andra om man inte röstar, men man kan aldrig placera sig utanför det samhälleliga sammanhang som vi alla lever och verkar i. Det tycker jag att vi alla borde inse!

Kommentarer

Populära inlägg